07-11-2017

Streetwise next level ANWB

Op dinsdag 7 november reed een grote bus van de ANWB onze parkeerplaats op om een verkeersles te gaan verzorgen aan de leerlingen van het 2e leerjaar.

De leerlingen doorliepen zelfstandig en onder begeleiding van de Streetwise instructeur een spannend traject dat bestond uit vijf workshops. Elke workshop duurde ruim een kwartier. Na afloop van één workshop schoven de groepjes leerlingen door naar een volgende workshop. Achter in de bus stonden vier scootersimulatoren waarbij het ging om de zichtbaarheid in het donker. De leerlingen reden zelf op een scooter in een virtuele wereld. In de ruimte aan de andere zijde stonden twee touchscreens waarop zich de Kennisquiz afspeelde.                                                                                                                     

Tijdens de interactieve Verkeersworkshop ‘IK & het verkeer!’ voor leerjaar 1 werden de leerlingen zich bewust van hoe zij zelf aan het verkeer deelnemen en het nemen van eigen verantwoordelijkheid in het verkeer. De Verkeersworkshop was geheel afgestemd op de belevingswereld van de doelgroep en behandelde thema’s zoals de kosten van verkeersboetes, aantallen verkeersslachtoffers en het gebruik van de mobiele telefoon. Ook werd ingespeeld op de emotie door het tonen van confronterende beelden. Ethische verkeersdilemma’s en persoonlijke ervaringen vormden de rode draad.

Voor de bovenbouw leerlingen was er een workshop ‘Virtual Reality’ . De workshop was interactief opgezet. Leerlingen werden zich bewust hoe zij zelf deelnemen aan het verkeer en gingen inzien dat zij verantwoordelijk zijn voor het nastreven van veilig verkeersgedrag in het verkeer. De les startte met een filmpje en een discussie over het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets. Daarna volgde uitleg over de Virtual Reality-bril en hoe zij de verkeerssituaties goed kunnen doorlopen. Vervolgens gingen de leerlingen de verkeerssituaties rijden met de Virtual Reality-bril op.

Er waren vijf verschillende scenario’s, namelijk als: fietser, scooterrijder, automobilist, vrachtwagenchauffeur en buschauffeur. De leerlingen doorliepen steeds een ander scenario als bestuurder van een voertuig zodat zij zelf konden ervaren hoe het is om een van de andere bestuurders te zijn. Terwijl één van de leerlingen de verkeerssituatie reed, keken de andere groepsleden mee op de laptop. Zij kregen ondertussen vragen die zij moesten beantwoorden. Aan het eind van de les besprak de instructeur met de klas welk groepje de meeste vragen goed had beantwoord en het beste de scenario’s had gereden.

Al met al  leuke activiteiten waar de leerlingen hopelijk wat van hebben opgestoken.

Met dank aan de instructeurs van de ANWB.

Terug naar het overzicht

Informatie:

Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving van kracht. Voor meer informatie: https://www.svok.nl/ouders/omgaan-met-privacy/